Köpvillkor

ÖPPET KÖP 30DAGAR

På Falkled erbjuder vi våra privatkunder möjligheten att göra ett öppet köp under hela 30 dagar efter köpet. Vi anser att det är viktigt att våra kunder känner sig trygga med sina köp hos oss och har möjlighet att prova produkterna för att vara säkra på att de har valt rätt för sina individuella behov.
Med ett öppet köp på 30 dagar har du rätt att ångra ditt köp om du ångrar dig inom den angivna tidsperioden. För att kunna returnera varan måste den och förpackningen vara i väsentligt oförändrat skick jämfört med när den köptes. Om du har brutit eventuell plombering och testat produkten är det inga problem – vi förväntar oss faktiskt att du gör det för att kunna utvärdera produkten fullt ut. Dock förutsätter vi att produkten har använts eller testats försiktigt och inte visar några tecken på slitage så att du kan få full ersättning. Om produkten har skadats eller returneras ofullständig förbehåller vi oss rätten att bedöma hur mycket värdet har minskat och dra av motsvarande belopp från återbetalningen.

Viktigt att notera är att öppet köp på 30 dagar inte gäller för presentkort. Det är en förlängning av den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar (som alltid gäller för konsumenter vid distansköp).

Observera att företag inte är berättigade till öppet köp.

Eftersom hållbarhet är viktigt för oss på Falkled (och förmodligen för dig också), ber vi dig att tänka en extra gång på de miljö- och klimatmässiga konsekvenserna som en retur medför innan du utnyttjar möjligheten till öppet köp. Om du har svårt att få produkten att fungera som du vill, kontakta gärna vår tekniska support på info@falkled.se så hjälper vi dig gärna.

Ångerrätt

Som konsument har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har mottagit varan från oss. Det spelar ingen roll om förpackningen har blivit öppnad, men den bör vara i så gott skick som möjligt. Om produkten har blivit skadad eller returneras i ofullständigt skick har vi rätt att bedöma hur mycket värdet har minskat och dra av denna summa från återbetalningen.
Innan du returnerar något till oss måste du kontakta oss för att få ett returummer och en returfraktsedel. Du som kund ansvarar för kostnaden för returfrakten när du ångrar köpet och vi kommer att dra av 89 kronor från återbetalningen. Produkten måste returneras senast 14 dagar efter att du har kontaktat oss för att utnyttja din ångerrätt.

Eftersom hållbarhet är viktigt för oss på Falkled, och förmodligen även för dig, vill vi be dig att noga överväga miljö- och klimatkonsekvenserna av att returnera en vara innan du ångrar ditt köp.

Tryckfel

Tryckfel.
Vi reserverar oss för tryckfel, lagersaldofel och felaktigt prissatta varor. Vi förbehåller oss rätten att makulera eller korrigera felaktiga beställningar, men detta görs i största möjliga mån i samråd med dig som kund. Denna reservation gäller även för texter i nyhetsbrev.

Garanti & reklamation

Garanti & Reklamation
Vi erbjuder en ettårig garanti på alla våra produkter. Om du stöter på problem med en vara måste du kontakta oss innan du skickar in produkten. Vi kan ge dig lösningar på vanliga problem i många fall. Om vi inte kan lösa problemet, kan vi hänvisa dig till tillverkarens support för mer avancerad felsökning.
Vänligen observera att du måste få ett returnummer från oss innan du returnerar någon produkt.vi kommer att skicka en returfraktsedel utan kostnad så att du inte behöver betala för returfrakten. Om du väljer att skicka returen på annat sätt ersätter vi inte kostnaderna för returfrakten.

Leverans
Allt skickas från grossist lager. Inga fraktpriser ingår i några produkter.( Gratis frakt till ombud vid köp av mer än 1500kr)

Skadat gods
Om varan skadats under transporten ska köparen genast anmäla detta till SCHENKER eller något av dess ombud och bifoga bild material som styrker skadan till Schenker. En skada som är synlig eller dold vid mottagande skall anmälas av avsändaren via formuläret nedan. Anmälan skall göras senast 7 dagar efter mottaget paket/gods hos Schenker.

Outlöst försändelse
För försändelse som ej lösts eller tagets emot, utan gått i retur debiteras en avgift om 390 kr plus moms eller 20 % av order summan (högsta summan) för att täcka administrationskostnader, tillkommande retur fraktkostnad debiteras separat utöver administrations avgiften. Boom körningar eller om mottagaren om dirigerar eller beställer ytterligare utkörning efterdebiteras det ,lika så om det tillkommer lagerkostnader hos Schenker eller dess ombud om försändelser inte hämtas ut i tid så efterdebiteras det.

Integritetspolicy

Olle falk EF är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy. I denna integritetspolicy förklarar vi vilken typ av personuppgifter vi lagrar och hur vi behandlar dem. Denna integritetspolicy gäller för: https://falkled.se/

Personuppgifter som vi samlar in och behandlar

Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter:

Kontaktinformation: adress, telefonnummer, e-postadress

Konto- och profilinformation: inställningar, preferenser

Betalningsinformation: Transaktionsinformation, betalningsmedel

Kundhistorik och kundengagemang: beställnings- och leveransinformation, kundvagnsrörelser, rabattkoder, lojalitetsprograminformation,

Aktiva produkter och avtal samt produkter och tjänster som du tidigare har haft, hur mycket och hur ofta de används, status för produkter/tjänster,

Kundaktivitet: läs- och handlingshistorik från appen, webbplatser eller elektronisk kommunikation vi skickar ut. Samt teknisk information om enheterna du använder.

Personuppgifterna samlas vanligtvis in direkt från dig eller genereras i samband med att du använder våra tjänster och produkter. 

Hur vi använder personuppgifter

Leverans av tjänst/avtal

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla våra avtal med dig, det vill säga när du har beställt en produkt eller tjänst från oss. Det rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.

Hantering av kundrelationer

Vi använder dina personuppgifter för att hantera vår kundrelation med dig. Det kan till exempel handla om kundtjänst, hantering av klagomål och felsökning gällande ditt konto. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.

Analys, affärsutveckling och förbättring av tjänster

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter. En stor del av detta arbete innebär att analysera olika former av personuppgifter, till exempel kundaktivitet, kundhistorik och konto- och profilinformation. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

Anpassad användarupplevelse

Vi anpassar användarupplevelsen och kommunikationen till din kundrelation och vi använder personuppgifter för detta ändamål. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

Försäljning och marknadsföring

Vi använder personuppgifter i samband med försäljning och marknadsföring av våra produkter och tjänster, till exempel genom att du får e-post från oss. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse. Du har möjlighet att reservera dig från delar av denna behandling genom att till exempel reservera dig från att få e-post från oss. Utöver detta kan vi också be dig om samtycke att använda dina personuppgifter för så kallad profilering, där vi drar slutsatser om dina intressen och behov utifrån dina personuppgifter. Syftet med profileringen är att vår marknadsföring ska bli mer relevant.

Systemövervakning, felsökning m.m.

Vi övervakar våra system för fel och problem. En del av dessa processer innebär lagring och behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

Säkerhet, avslöjande av bedrägeri och kriminell verksamhet

Vi behandlar personuppgifter i vårt arbete med att skydda våra användare och oss själva mot bedrägeri, missbruk och kriminell verksamhet. Den rättsliga grunden

Följa rättsliga åtaganden

I vissa fall är vi skyldiga att behandla personuppgifter av hänsyn till andra rättsliga åtaganden. Ett exempel på detta är information som är kopplad till försäljning, som vi är skyldiga att bokföra och spara enligt bokföringslagen. Det rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett rättsligt åtagande som åligger oss.

Dina rättigheter

Om du vill utöva någon av dina rättigheter, kontakta oss på Support@falkled.se

Rätt till insyn i egna uppgifter

Du kan begära en kopia av alla uppgifter vi behandlar om dig. Kontakta e-postadressen ovan för att utnyttja din insynsrätt.

Rätt till rättelse av personuppgifter

Du har rätt att begära att vi rättar eller kompletterar uppgifter som är felaktiga eller vilseledande.

Rätt till radering av personuppgifter

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade utan dröjsmål. Du kan när som helst begära att vi raderar uppgifter om dig själv. Men notera att information som vi är skyldiga att behålla av hänsyn till andra rättsliga åtaganden (som till exempel bokföringslagen) inte kommer att raderas.

Begränsning av behandling av personuppgifter

I vissa situationer kan du också begära att vi begränsar behandlingen av uppgifter om dig. Du gör detta genom att administrera samtycken eller reservationer i våra lösningar.

Protestera mot behandling av personuppgifter

Om vi behandlar uppgifter om dig med grund i våra uppgifter eller på grundval av en intresseavvägning har du rätt att protestera mot vår behandling av uppgifter om dig. Du gör detta genom att administrera samtycken eller reservationer i våra lösningar.

Dataportabilitet

Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Kontakta e-postadressen ovan för att få ut dina personuppgifter.

Du kan klaga på vår behandling av personuppgifter

Vi hoppas att du informerar oss om du anser att vi inte följer reglerna i personuppgiftslagen. Säg gärna till först genom den kontakten eller kanalen du redan har etablerat med oss. Du kan också klaga på vår behandling av personuppgifter.